Visste du?

2012-08-12 | Visste du att?
 

 
…att magmuskulaturen fungerar på precis samma sätt som kroppens övriga muskler och därmed behöver lika lång återhämtning mellan varje träningspass? Det är en vanlig missuppfattning att man kan träna magen varje dag. Vad denna teori kommer ifrån har jag ingen aning om men jag fakta kvarstår att magen precis som all annan muskulatur behöver cirka 48-96 timmar på sig att återhämta sig innan den är redo att belastas igen.
 
 
…att alkohol innehåller nästan lika mycket kcal per gram som fett? Fett är det näringsämne som ger mest kcal per gram (9) men inte långt därifrån kommer alkohol med hela 7 kcal per gram. Generellt kan man säga att ju högre alkoholhalt på drycken desto högre kcalinnehåll. Förutom att sabba proteinsyntesen och därmed försämra möjligheterna att bygga muskler så får den oss att må skit dagen efter.  Ytterligare en anledning att spola kröken och träna istället.
 
 
…att namnen biceps, triceps och quadriceps endast är egennamn som beskriver antalet muskelbukar en muskel har. Biceps = två stycken, triceps = tre stycken och quadriceps = fyra stycken muskelbukar. Biceps förknippar man ofta med överarmens böjarmuskel men även baksida lår heter biceps (dock femoris jämfört med armens biceps som heter biceps brachii) på latin och triceps är inte bara muskeln på överarmens baksida, det är även benämningen för hela vadmuskuturen – triceps surae.
 
 
…att ligament (ledband) primärt fungerar som förmedlare av signaler mellan storhjärnan och våra leder? När en led är påväg utanför sitt normala spelrum (stukning) sträcks ligamentet ut och en signal skickas in till storhjärnan om att musklerna bör aktiveras för att skydda leden från att gå sönder. Är foten påväg att stukas på utsidan kommer en signal gå från ligamenten på utsidan gå in till storhjärnan att musklerna på utsida underben ska spännas för att räta upp foten. Ingen ligament är så pass kraftigt att de i sig kan skydda en led mot stukningar men med hjälp av att de kan skicka in signaler och få hjälp av musklerna på respektive sida om en led blir skyddet väldigt bra. Det är detta neuromuskulära samspel mellan muskler och nerver som är så viktigt att öva upp så att man undviker skador och det är även detta som har högsta prioritet under rehaben av en stukning/skada av en led.
 
 
 
…att magmuskulaturen kan dra ihop sig från båda hållen? De flesta muskler har en utgångspunkt och en fästespunkt och när muskeln kontraheras så dras muskeln ihop. Till exempel biceps som urspringer från överarmen och axelledens ledpanna och fäster på underarmen. När denna muskel spänns så böjs armen men man kan inte välja att axeln/överarmen ska röra sig mot underarmen som man kan med magen. Ligger man på rygg och gör en crunch så rör sig bröstbenet mot blygdbenet men man kan även föra blygdbenet mot bröstbenet om man gör om omvänd crunch där men tar hjälp av höften. Magen är den enda muskeln i kroppen som har denna dragspelsförmåga och det är något man kan utnyttja när man ska styrketräna den.
 
 
…att människor kan ha olika många ryggradskotor? Normalt har man 7st halskotor, 12st bröstryggskotor och 5st ländkotor men vissa människor har 6st ländryggskotor eller bara 10st bröstryggskotor. Detta förklaras nog mest över att vi alla är olika men ändå lika.
 
 
…att ägg har det högsta möjliga biologiska värdet bland våra livsmedel? Biologiskt värde anger hur mycket av proteinet i ett livsmedel som våra kroppar kan tillgodogöra sig. Desto högre biologiskt värde desto bättre och det är framförallt detta man kan jämföra olika proteinpulver med. Ett riktigt rent och bra vassleproteinpulver kan ha ett värde upp emot 150 medan ett lite sämre proteinpulver som inte renats tillräckligt kan ha ett biologiskt värde på endast 50. Det är skillnad på proteinpulver och proteinpulver.
 
 
…att laktosfrimjölk innehåller hälften så mycket kolhydrater som vanlig mjölk? Dessutom smakar den godare så de gånger jag dricker mjölk (vilket inte är så ofta förutom till proteinpannkakskvällarna) så blir det alltid laktosfri.
 
 
…att vanlig grönsallad (isberg, ruccola, babyspenat med mera) mer eller mindre kan anses vara nästa  kalorifritt? Det kostar alltid energi att bryta ned mat och med salladens enormt låga kaloriinnehåll är den nästintill kalorifritt. Perfekt för att öka måltidernas storlek utan att få i sig för mycket kalorier.
 
 
…att potatisens glykemiska index (GI) minskar när man äter den kall? Kokt potatis är en relativt snabb kolhydrat med högt GI men kyler man ned den kokta potatisen och sedan äter den när den är kall så har den förvandlats till en långsam kolhydrat med lågt GI.
 

…att aktiveringen av triceps brachii är likadan oavsett handposition? Triceps brachii fäster på armbågsbenet (ulnae) och leden mellan just överarmsbenet (humerus) och armbågsbenet (ulnae) (art. humeroulnaris) är en ren gångjärnsled. I denna led kan det endast ske böjning (flexion) och sträckning (extension).  Med andra ord spelar det ingen som helst roll vilken position händerna/underarmen har för aktiveringen av triceps olika delar (jämför däremot med biceps som fäster på strålbenet (radius) och därmed påverkas av underarmens position).  Däremot kan det sägas att omvänd fattning är ofördelaktigt därför att greppstyrkan är mycket sämre i denna position. Som en parantes bör nämnas att det långa tricepshuvudet aktivt skyddar axelleden från att hoppa ur led (luxera).
 

/Axon
martin@idrottsskadecenter.com
www.martinlöwgren.se

LEG. NAPRAPAT | LIC. PERSONLIG TRÄNARE| LIC. KOSTRÅDGIVARE

 

 

Kommentera