Visste du?

2012-01-15 | Visste du att?

…att den nya isländska produkten ”Skyr” som marknadsförs som en kesella/keso dödare innehåller hela 14gram socker per portion? De som äger produkter trycker som bara den på att den är så extremt proteinrik med hela 16gram protein per portion och hela hemsidan är uppbyggd kring dess höga proteininnehåll, men de glömmer att säga att den innehåller nästan precis lika många gram socker (undra varför de ”glömmer” nämna de…). Nej tacka vet jag vår svenska kesella/keso som både är proteinrikare och sockerfattigare.

…att triceps utgör över 60% av överarmens muskelmassa? Ändå är det oftast biceps man ser folk lägga fokus på när de vill få större armar. Värt att tänka på nästa gång du konstruerar ditt träningsschema.

…att griskött alltid är magrare än nötkött? Dette beror på att grisen samlar fettet under huden medan nötkreaturer marmorerar/spränger in fettet i musklerna (jämför utseendet på en entrecote och en fläskfile så förstår ni). Det är nog mer vi människor som anser nötkött vara finare och därmed även vara magrare men så icke fallet. Nu är iofs fett från nötkött eller fläskkött något vi människor mår dåligt av att äta, absolut inte men jag ville bara klargöra att griskött faktiskt är riktigt bra och dessutom ofta mycket billigare. Värt att tänka på nästa gång du ska handla hem kött.

…att kroppen tar upp ALLT protein (och även andra näringsämnen) som du förser den med. Många tror att kroppen bara kan ta upp 30gram per måltid eller liknande men varifrån detta felaktiga och anmärkningsvärde påstående kommer ifrån har jag ingen aning om. Kroppens mag-tarmkanal jobbar efter ”allt-tas-upp-principen” men vad exakt den gör av med allt intaget protein är svårare att säga då protein har så ofantligt många andra funktioner än att nybilda muskulatur. Det finns ingen med andra ord ingen mening med att överäta protein (över 4gram protein per kilo kroppsvikt) i tron att det automatiskt ska ge mer muskler. Värt att tänka på för alla som är noga med att äta 20-30gram protein var tredje timme men som lika gärna skulle kunna dra i sig 150gram till lunch istället.

…att varje kilo lagrat kroppsfett innehåller 7000 kcal (varje gram fett ger 9 kcal men när de lagras in går lite av energin åt varav det blir 7 kcal kvar)? Har du 10kg fett lagrat i din kropp har du med andra ord 70.000 kcal lagrat. Detta energilager är kroppens överlevnadsförråd som gör att vi kan leva väldigt länge utan att äta någon mat. Om vi hittar på att det ”kostar” 2500 kcal för oss att överleva varje dag på en öde ö vilket är rätt mycket men vi säger de, ja då kommer en person med 10kg kroppsfett leva cirka 28 dagar utan föda medan en biggest looser deltagare med 100kg kroppsfett (700.000 kcal) överleva på samma ö i nästan ett helt år (280 dagar). Själv skulle man väl dö efter cirka 5-10 dagar =)

…att du behöver promenera cirka 2 timmar för att förbränna samma mängd energi som går åt att springa intensiva backintervaller under 30min? Värt att tänka på för alla som säger sig inte ha tid med träning men som gärna är ute och promenerar för att hålla sig i form.

…att alla alkoholdrycker är enormt kalorika? Många tänker mest på vad alkoholen i sig gör med kropp, muskler och lever men färre tänker på vilka enorma kalorimängder en fylla ger. Nedan har jag angett lite referensvärden så det är bara för er att räkna ut vart ni brukar hamna när ni är ute och slirar (glöm inte heller att plussa på allt dåligt käk man sätter i sig innan, under och efter)

En starköl, 40 cl: 190 kcal
Ett glas rött vin, 15 cl: 110 kcal
Ett glas vitt vin, 15 cl: 100 kcal
Ett glas gin & tonic, 4 cl: 150 kcal
Ett glas whisky, 4 cl: 90 kcal

 

 

…att ledbanden på fotens utsida (eller i alla leder för den delen) primärt skickar in signaler om fotens position till storhjärnan så att den i sin tur skickar tilllbaka signaler till foten/underbenets muskulatur att spänna sig i ett försök att undvika stukning? Ledband i sig är alldeles för svaga för att kunna motverka en vrickning men deras förmåga att tala om för storhjärna så att denna kan bestämma vilka muskler som ska skydda området när en stukning är påväg är guld värd. Det är denna förmåga som blir försämrad om ett ledband går sönder och gör att man stukar om foten om och om igen då storhjärnan inte längre får några signaler från ledbandet. Proprioception kallad det med ett finare ord.

 

 

…att män och kvinnor har lika många muskler (drygt 600st)? Det som gör att vi män generellt är starkare och att våra muskler är större styrs av våra hormonnivåer. Om en kvinna dopar sig med bland annat manligt könshormon är skillnaden hårfin i såväl utseende som styrka och muskelvolym men även i ansikte, kroppsbehåring och röst mot en mans.

…att majoriteten av våra vanligaste ostar (hushåll, greve, präst) har ett i stort sett obefintligt sockerinnehåller men skyhögt proteininnehåll? Ost är ett perfekt mellanmål tillsammans med lite nötter och en proteinshake. Det är även rikt på bland annat kalcium.

 

/AXON

martin@idrottsskadecenter.com
www.martinlöwgren.se

LEG. NAPRAPAT | LIC. PERSONLIG TRÄNARE | LIC. KOSTRÅDGIVARE

 

Kommentera