Visste du?

2012-06-09 | Visste du att?


…att det går åt lika mycket energi (kcal) för kroppen att gå 10km som att springa samma sträcka? Löpning har dock massa fördelar för kroppen som inte promenad har men å andra sidan så klarar inte alla människor av att springa.

…att 1dl olivolja innehåller hela 900 kcal? Ett mycket enkelt sätt för dem som har svårt att gå upp i vikt är att lägga till just några matskedar olivolja i kosten. Djurgården hockey la till exempel till 1dl olivolja i kosten på deras unga spelare som hade svårt att gå upp i vikt.

…att det inte bara är muskulaturen som kan bli övertränad utan även hjärnan? Många stirrar sig blinda på att varje enskild muskelgrupp ska ges 48-96 timmars vila innan den belastas igen men man glömmer lätt bort hjärnan och nervsystem som precis som muskulaturen behöver vila och återhämtning. De vanligaste symptomen på ett överbelastat nervsystem är att kroppen och musklerna känns tip topp men man får bara inte ut någon kraft på gymmet då man känner sig lite slö och ofokuserad. Detta med ett överbelatat nervsystem är väldigt intressant och något jag kommer komma tillbaka till. Jag försöker undvika att överbelasta mitt nervsystem genom att till exempel alltid ta vilodagar efter extremt tuffa pass och inte heller köra två stycken maxningspass efter varandra men även jag har märkt av symptom på att min hjärna inte fått vila tillräckligt. Man ska även komma ihåg att hjärnan även arbetar när man sitter vid dator och arbetar vilket gör det ännu svårare att analysera vad som utlöst överbelastningen – jobbet eller träningen.

…att främre delen av axelmuskeln bäst bör ses som och tränas som en del av bröstmuskeln? Den har i stort sett identiska funktioner med övre fibrerna utav stora bröstmuskeln och samverkar dessutom med övriga fibrer utav densamma under alla former av pressövningar. Jag brukar säga att främre delen är en förlängning av de övre fibrerna av bröstmuskeln och tittar neuroligiskt ser man även att den delar nervimpulser från just de övre fibrerna av bröstmuskeln.

…att en kopp kaffe har samma höga mängd koffein som en burk Red Bull eller 2st burkar Coca cola? Många underskattar nog hur pass koffeinrikt kaffe faktiskt är. På energidrycker måste de stå att de innehåller en mycket hög koffeinhalt men det behöver inte kaffe och till kaffeautomaten går folk dagligen och häver i sig flera koppar kaffe.

…det går precis lika bra att ”fylla på” med kolhydrater i form av godis som det är med diverse sportdrycker, bars, gainers med mera? Jag själv föredrar alla dagar i veckan några sura nappar framför någon kolhydratsdryck inför träningspassen. Skulle jag någon gång cykla vätternrundan, springa stockholm maraton eller åka vasaloppet kommer jag garanterat ha en magväska med godis i. Dessutom finns det inget som ger så bra tryck på gymmet inför tävling som lite lösgodis. Snabb kolhydrat som snabb kolhydrat.

…att hela armen och skulderbladet hänger helt fritt och endast ”sitter fast” mot kroppens skelett genom en liten liten led som kallas articulatio sternoclavicularis (SC-leden)? Denna led är precis som den andra nyckelbensleden (AC-leden) extremt lätt att skada vid fall på rak arm eller från tacklingar i hockey men jag skulle ändå vilja påstå att det är en väldigt tuff liten jävel som kan ansvara för skulderbladet och armens funktion mot kroppens skelett.

…att triceps utgör över 66% av överarmens muskulatur? Biceps som många lägger fokus på för att öka sin armvolym är helt klart i minoritet om man jämför mot triceps. Namnen kommer från hur många muskelbukar som utgör muskeln. Tri = tre och bi = bi + ceps.

…att kroppen tar upp allt protein du matar den med? Tidigare (tyvärr även fortfarande hos vissa) trodde många att kroppen bara kunde ta upp cirka 30 gram åt gången varvid man såg till att käka/dricka protein ungefär var tredje timma för att hela tiden vara anabol och ha protein i blodet. Faktum är att kroppen tar upp precis ALLT protein du ger den. Dock kan det ta lite tid att smälta och ta upp proteinet från en 500grams biff men ALLT tas upp. Vad sedan kroppen gör med det upptagna proteinet är en annan femma men jag kan säga så mycket som att långt ifrån allt blir till muskelprotein.

…att de primära musklerna som arbetar i övningen utfall är baksida lår och rumpa? Många har med utfall i sina scheman är att stärka framsida lår men det är framförallt en övning för baksida lår och rumpa. Självklart aktiveras framsida lår i utfall men inte alls lika mycket som i knäböj, benspark eller benpress.

…att EZ-stången inte har några fördelar alls gemtemot en vanlig klassisk skivstång och dessutom kan ge diverse underarmsproblem? Mitt tips är att undvika EZ-stången i alla största möjliga mån.

…att biceps är kroppens starkaste supinator (vrida handleden ut från kroppen) som när du ska öppna ett handtag till exempel? Detta är en av anledningar till att man ofta lägger in en supinationsrörelse i alla bicepsövningar så att man får med alla biceps funktioner. Det är även förklaringen till att ju mer pronation (motsatt rörelse) som finns med i en bicepsövning ju mindre kommer biceps aktiveras och andra muskler arbeta mer.

WELL NOW YOU KNOW!

TRÄNA HÅRT

TRÄNA TUNGT

TRÄNA SMART

TRÄNA RENT!

/AXON

martin@idrottsskadecenter.com
www.martinlöwgren.se

LEG. NAPRAPAT | LIC. PERSONLIG TRÄNARE | LIC. KOSTRÅDGIVARE

 

Kommentera