Vilken mat ska du undvika?

2016-12-07 | Kostartiklar

ditch-cake-woman

Generellt så vill nog de flesta av oss egentligen bara veta vad vi ska äta för att vara snygga, starka och hälsosamma 🙂 Tyvärr finns det så mycket information ute på internet idag att det är svårt att veta vad vi ska tro på. Till och med de mest erfarna och respekterade experterna inom kost och hälsa kan inte komma överens om detta. Jag har min syn på hur man ska äta medan en annan PT kan ha en helt annat och de styrs av ens personliga erfarenheter.

Jag försöker alltid backa upp mina argument och mina påstående inom näringslära med såväl forskning eller personlig erfarenhet av de personer jag coachat och de resultat jag fått med dessa (såväl kroppsliga resultat som psykiska)

ska%cc%88rmklipp-2016-12-07-17-50-49

Den här artikeln kommer hjälpa dig att lista ut vad just Du ska äta för att må så bra som möjligt och nå dina mål. Det är nämligen Du som vet bäst vad just Du ska äta. Om du lägger ned lite tid och analyserar dina rutiner och erfarenheter vet du bättre än någon annan vad som funkat för dig genom åren för att hålla hungern i schack samtidigt som du gett din kropp den energin den behövt och velat ha.

Jag kommer lista några saker som du kan tänka på för att få reda på vad just Du ska äta.

Mat du inte gillar

Många har fått intrycket att vi behöver äta tonfisk, kyckling, torsk och grönsaker för att få den kropp vi vill ha. Faktum är att idag finns det massvis med god och hälsosam mat vi kan välja mellan och ändå få fantastiska resultat. Det behöver (ska inte) inte vara tråkigt att äta och det ska inte heller vara tråkigt att gå ner i vikt. Majoriteten av mina klienter brukar rapportera att de kan välja mellan i snitt 15-20 proteinkällor och lika många kolhydrat/-fettkällor till varje måltid.

Att äta tråkig dietmat kommer inte fungera i det långa loppet och det insåg jag tidigt i mitt yrke. Chansen är istället stor att vi kommer komma tillbaka till vår ursprungsvikt så fort vi släpper dieten. Den goda nyheten är dock att så länge vi inte lever på snabbmat så finns det en lång lista med mat vi kan äta och samtidigt tappa fett.

Det är viktigt att vara öppen och test nya saker i början men när du väl har hittat vad som funkar för dig finns det ingen anledning till att variera för mycket, så länge du får i dig alla vitaminer och mineraler kroppen behöver (samma med träning egentligen). Bara för att vi inte gillade grönsaker, gröt eller fisk som unga betyder inte att vi tycker likadant när vi är vuxna. Testa nya kryddor, örter eller andra smaksättare. Det kommer finnas något som du kommer älska och det du inte kunde äta förut blir kanske din nya favorit.

Jag personligen har ätit samma lunch nu i snart 7 år och de funkar alldeles utmärkt

Mat du inte kan sluta äta

Har du någonsin ätit så mycket av något att du mår illa efteråt, kanske illamående men även psykiskt dålig så att ångest smyger sig på? Detta är varken bra för din kropp, din ämnesomsättning eller för dig. Det är vid dessa tillfällen det klassiska rådet lagom är bäst kommer till fram, men inte om lagom funkar för dig är inte det här något problem från början. Lagom funkar inte för alla men ibland önskar jag att det vore så lätt.

Du behöver lyssna på vad din kropp och hjärna säger till dig. Om du är mätt eller äter för att tröstäta kommer inte lagom att fungera. Det flesta av oss har en sak som är lite extra svår att hålla sig ifrån oavsett om det är glass, jordnötssmör, choklad eller nötter.

Det är okej att ta bort dessa ifrån vår diet. Att ha dessa saker hemma gör det lättare att gå i fällan och bara ta en chokladbit eller bara ta en näve nötter. Jag menar inte att du aldrig ska unna dig något men det är skillnad på att unna sig lite gott på lördagskvällen och att trycka i sig en hel bruk med jordnötssmör eller en 2 liters glassbytta varje kväll. Jag brukar rekommendera mina klienter att iallafall göra avkall från sin diet 1-2 gr i veckan och äta vad de känner för. Dock brukar de flesta inte känna något behov av detta då all god mat de gillar redan finns med i deras kostschema.

Mat din kropp inte kan ta hand om

Om din kropp reagerar negativt till viss mat eller om du är allergisk mot något, ät det inte. Även om det är en mindre allergi reaktion som du inte märker av mer än att du blir seg och känner dig off.

Äter du mat som du är intolerant emot aktiveras ditt immunsystem och då ökar kortisolnivåerna i kroppen. Du kommer känna dig trött, ditt sug på skräpmat ökar och motivationen till träningen kommer att minska. Din energi kommer drabbas av detta lika så dina träningspass och livet i generellt. Så se till att veta om vilka saker som får dig att må dåligt och undvika dessa. Nyckeln är att bestämma dig för vad du inte kan äta utan att missa några av de viktiga näringsämnena kroppen behöver.

Mat du är beroende av och inte kan sluta tänka på

Det här är liknande det vi pratade om tidigare men ändå inte riktigt samma. Att vara beroende av mat kan ses som vanligt men det är egentligen något som är allvarligt då det involverar förändringar i hjärnan, samma ändringar som sker vid alkohol- och drogberoende.

Det vi ofta är beroende av är skräpmat fyllda med socker och dåliga fetter. Vi mår bra och känner njutning när vi äter sådan mat. Vi lär oss att associera skräpmat med att koppla av eller koppla bort något vi inte vill tänka på för tillfället, men istället för att det händer höjs vårt blodsocker och likaså vårt insulin. Vi känner oss hungriga och vill ha mer skräpmat. Det är lätt att ångesten kommer fram igen och gör hela saken bara mycket värre. Att äta lagom i det här fallet kommer inte att hjälpa, det här är ett beroende.

Istället behöver vi hitta mat som vi tycker om att äta men som är nyttigt. Något som gör oss mätta och inte hungriga. Med sunt förnuft vet vi vad vi ska undvika och vad vi ska basera vår mat omkring.

Om du rannsakar dig själv har du nog svaren på vilken mat just Du behöver och vilken du ska undvika. Det är däremot lätt att förneka detta och försöka intala sig själv att viss mat inte alls är dålig men att ljuga för sig själv är ingen bra strategi.

axon-pt