Stärk ditt immunförsvar i samband med träning

2018-08-06 | Allmänt

open

 

Trots fortsatt rekordvärme är vi i slutet av sommaren, vilket betyder att hösten och allt som hör därtill närmar sig med stormsteg. Något av dessa ting som ”hör till” är i allra hösta grad är sjukdomar.

Blir du ofta sjuk när du går in i en period med mycket träning? Finner du ingen rimlig förklaring till varför? Då är du inte ensam för detta drabbar väldigt många människor.

I samband med träning, framförallt efter ett avslutat träningspass har kroppen ett nedsatt immunförsvar med ökad mottaglighet för infektioner. Man pratar om ett så kallat “open window” tillstånd som håller i sig mellan 3 – 72 timmar efter träning. Desto bättre man sköter sin kost och fyller på med protein (helst fria aminosyror) innan, under och efter träning kan minska mottagligheten.

aminosyrorn L-Glutamin omsätts i väldigt hög grad vid fysisk aktivitet och framförallt vid mycket hård fysisk träning. Glutamin anses vara en viktig energikälla för immunförsvaret och brist på detta anses kunna leda till att kroppen kan hamna i en nedbrytande fas med försämrad återhämtning och tillväxt efter träning. Glutamin anses även viktigt för muskeltillväxten och för att reglera balansen mellan nedbrytning och uppbyggnad av muskulatur.

Mellan 50-60% av fria aminosyror i muskeln består av L-Glutamin som alltså är den enskilt högst representerade aminosyran i muskulaturen. Under tiden som glutaminnivån är låg och nivån av stresshormon är hög har bakterier och virus lättare att få fäste i kroppen.

 

De tider man angett för detta (3-72 timmar beroende på hur hårt man tränat) kallar man som jag nämnde tidigare för det öppna fönstret. Intar man dock ett proteinpulver (alla proteinpulver innehåller glutamin) i direkt anslutning till avslutat styrketräningspass reducerar man dock stressen på immunförsvaret och kan därmed minska risken att drabbas av diverse sjukdomar (1). Det verkar även fördelaktigt att blanda proteinet tillsammans med kolhydrat (2).

Jag har läst mängder av studier angående L-Glutamin. Vissa påstår att man har stor nytta av att dricka ett separat glutamintillskott medan andra säger att de räcker med att dricka ett vanligt proteinpulver som har en bra blandning av aminosyror så får man i sig glutaminet ändå.

Vem som har rätt kan jag inte svara på men de jag kan svara på är att jag själv märkt och har massvis av klienter som hållt sig friskare mycket oftare sedan de börjat tänka på vad de äter/dricker innan, under och efter träning. Innan för att stimulera proteinsyntesen och minska muskelnedbrytning,under för att bibehålla energinivån/fokus och efter för att optimera återhämtning, muskeltillväxt och motverka infektionsmottagligheten. Om det är av proteinet i sig eller just glutaminet kan jag inte svara på.

 

Jag själv tar inget extra separat glutamintillskott men dricker ett proteinpulver efter träning från min sponsor Better You som heter Kruth series – Whey isolate, vilket som bonus innehåller massor utav glutamin så är man på den “säkra” sidan.

Detta är ett extremt rent vassleproteinpulver med ett biologiskt värde om hela 157 vilket är sinnessjukt högt. Vanligt whey proteinpulver har 104 tätt följt av ägg på 100 och kött/kyckling på cirka 90. Satsa även ni på ett bra proteinpulver med högt biologiskt värde för det kommer ni ha nytta av i flera aspekter.

Ju renare ett proteinpulver är desto högre biologiskt värde och vice versa – det blir ett kvitto på att produkten funkar. De flesta tillverkare har ett ofta i sitt sortiment ett “basprotein” och ett “superprotein” som oftast är renare, godare, högre biologiskt värde och så vidare. Smakar det så kostar det brukar man ju säga och det gäller inte bara inom bilindustrin, klädindustrin utan även inom kosttillskottsindustrin.

Ska ett proteinpulver vara 100% rent och ha ett högt biologiskt värde så att ALLT du dricker tas upp av kroppen ja då är de lite dyrare. Sen kan man ju spekulera i hur pass mycket bättre det är att få i sig protein med högt biologiskt värde jämfört med protein med lågt biologiskt värde men det borde ju vara mer fördelaktigt att kroppen har möjlighet att ta upp det protein man ger den och om detta finns det massor att läsa om på google. Min personliga åsikt är att jag blir lite fundersam och rädd över vad det protein som kroppen inte kan ta upp hamnar någonstans? Fastnar det bara eller samlas det någonstans? Kan man bara dricka mer utav ett dåligt proteinpulver och därmed få i sig lika mycket protein som från ett bra pulver eller funkar det inte så? Detta är något jag ska forska vidare i för det något som verkligen intresserar mig. Jag tror biologiskt värde kommer bli ännu mer intressant framöver och få en stor plats i märkningen på proteinpulverburkar/livsmedel.

Att hålla sig frisk är en av nycklarna till framgång på gymmet och ett sätt att göra detta är att vara noggrann med vad du sätter i dig men man kan även vara lite försiktig (utan att för den skulle bli överförsiktig) med vart man rör sig direkt efter ett avslutat träningspass. En proppfull tunnelbana med massa hostande människor kanske inte är optimalt även fast du druckit massa proteinshakes. Nu tror jag iofs inte att lita protein kan göra att man blir immun mot alla sjukdomar men enligt forskningen verkar det ju iallafall minska risken en aning och det är ju guld värt.

 

Vi lever bara en gång!

/Axon

martin@idrottsskadecenter.com

Personlig tränare – Naprapat – Kostrådgivare

 

 

 

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.