Min syn på aminosyror!

2012-09-03 | Min syn
 

 
Är det något enskilt kosttillskott som verkligen är hett & inne på marknanden idag så är det aminosyror.  Antingen i form av EAA (Fria essentiella aminosyror) eller BCAA (Grenade aminosyror).
 
I stort sett varenda kotte man snackar med använder detta och så även jag men det jag ska försöka förklara i denna artikel är min syn på dessa tillskott och hur pass bra de är.
 

 
För er som inte har 100% koll på vad aminosyror är för något kommer här en liten sammanfattning.
 

EAA – är den vanligast förekommande förkortningen på essentiella aminosyror som kommer från engelskans “Essential Amino Acids.” EAA består av följande aminosyror – leucin, lysin, fenylalanin, treonin, valin, histidin, isoleucin, tryptofan och methionine.

 

BCAA – är den vanligast förekommande förkortningen på grenade aminosyror och kommer från engelskans “Branched Chain Amino Acids” och består av följande aminosyror leucine, isoleucine och valine

 

Det unika med EAA / BCAA är framför allt att de tas upp direkt utan att behöva delas upp, spjälkas, i matsmältningssystemet. Anledningen till detta är för att de är i sin fria form och inte i uppbundna med andra aminosyror. Detta ger ett väldigt snabb och koncentrerat upptag, till skillnad från t.ex. vanlig mat eller proteinpulver där proteinet först måste delas upp i mindre beståndsdelar för att senare kunna absorberas.

 

VAD ÄR SKILLNADEN MELLAN EAA OCH BCAA?

 

EAA består som tidigare nämnt av alla essentiella aminosyror medan BCAA enbart består av tre. Enligt studier på området så är det framför allt aminosyran leucin som står för den proteinsynteshöjande effekten* och denna återfinns i både EAA och BCAA.

 

Tyvärr är det inte helt klargjort om det enbart är leucinet eller kombinationen av andra aminosyror som ger den fullständiga proteinsyntesökningen. Om man vill vara säker på höjningen på 350% så är det förmodligen EAA man ska ta. Fördelarna hos BCAA är att den kan ge lite bättre energi under pass, smakar godare samt om leucin-teorin stämmer så kan den proteinsynteshöjande effekten eventuellt vara ännu större då leucinet inte behöver konkurrera med lika många andra aminosyror om upptaget.

 

MIN SYN PÅ AMINOSYROR


Det är helt klart det absolut bästa tillskotten på marknaden skulle jag våga sticka ut hakan och påstå (om de används på rätt sätt) men alldeles för många har inte förstått att dess grymma effekt är beroende av tre saker.

Dels måste aminosyrorna tas på tom mage för att dessa 350% ökning av proteinsyntesen ska ske, dessutom måste man styrketräna efter för att de ska kunna få någon effekt och det går tyvärr inte att konstant gå och sippa på aminosyror under hela dagen då kroppen först måste få chans att absorbera aminosyrorna och detta kan den inte göra hur snabbt som helst speciellt inte om man samtidigt äter andra livsmedel samtidigt.

 

Begreppet tom mage betyder att du tidigast två timmar efter en måltid innehållandes protein kan inta dina aminosyror för att få den effekten du vill uppnå. Du måste även ta EAA separat från andra aminosyror eller helprotein, t.ex. mjölk, kött, osv. Kroppen är som bekant inte ett selektivt system utan tar upp alla aminosyror i den ordningen de kommer in. Om du då har helprotein eller andra fria aminosyror i magen så bromsas upptaget av EAA vilket leder till att den proteinsynteshöjande effekten till viss del uteblir p.g.a. att ökningen av aminosyror inte sker tillräckligt snabbt och koncentrerat för att stimulera proteinsyntesen maximalt.

 

Att bara ta aminosyror utan att styrketräna direkt efter är också ett slöseri med resurser och pengar då aminosyror är ett relativt dyrt kosttillskott. Många intar aminosyror innan morgonpromenaden, dricker det tillsammans med vassleprotein eller tar det innan de går och lägger sig. Tanken är förstår god då man vill ha aminosyror i blodet hela tiden men man har då missförstått meningen med just dessa tillskott som är helt beroende av att de tas på tom mage för att ge denna akuta och kraftiga stimulering. Självklart är det inte helt förklastligt att dricka aminosyror dygnet runt med med ett kilopris runt 700-1000kr för EAA känns det inte jättesmart att göra det. Vill ni ha aminosyror i blodet hela tiden så drick då hellre vassleprotein som innehåller alla 20st aminosyror och så tar ni EAA/BCAA i direkt anslutning till styrketräning som det är tänkt att man sak göra.

 

Precis som med allt annat så gäller det att fråga sig själv varför man gör något. När det kommer till aminosyror så marknadsförs det som en mirakelprodukt som kan ge enormt bra resultat på muskelmassa och det är väl förvisso sant men det kräver ju att man intar dessa tillskott på rätt sätt och samtidigt sköter sin träning, kost, sömn och återhämtning. Slarvar man med något av detta spelar det ju ingen roll att man har massa aminosyror i blodet.

 

Jag använder mina aminosyror på följande sätt. 5-10min innan styrketräning tar jag på tom mage 10 gram EAA eller motsvarande mängd BCAA (glömde skriva att jag såklart tar EAA/BCAA även efter träning). Ofta blandar jag detta med 50gram kolhydrat i form av WNT carbo enery. Det är ytterst sällan som jag endast kör aminosyror innan träning då jag känner att jag har mycket bättre tryck i musklerna om jag samtidigt blandar ut aminosyrorna med snabba kolhydrater. 

 

Jag har även läst flera studier som pekar på att det är mycket fördelaktigt att blanda just aminosyror med snabba kolhydrater men som sagt det kräver ju att man har ”råd” med dessa kolhydrater i sin dagliga energibudget för ananrs är det lite onödigt att dricka 50 gram ren kolhydrat = 200 kcal. Enda gången jag kör helt utan kolhydrat och endast aminosyror innan träning är i slutet på en tävlingsdiet då man ska tömma kroppen på kolhydrat innan man börjar fylla på med kolhydrater igen.

 

Det är dock inte ett absolut måste att dricka kolhydrat tillsammans med sina aminosyror utan effekten finns där ändå om man väljer att endast köra rena aminosyror. Man får helt enkelt testa sig fram vad som funkar bäst.

 

Nu vet ni lite mer om min syn på aminosyror och hur jag använder dem.

 

 

/Axon

martin@idrottsskadecenter.com
www.martinlöwgren.se

 

LEG. NAPRAPAT | LIC. PERSONLIG TRÄNARE| LIC. KOSTRÅDGIVARE

 

15 thoughts on “Min syn på aminosyror!

  1. Cai skriver:

    Kul och se din synpunkt ang BCAA och håller med att det är. en av de bästa tillskotten man kan ta just nu.
    Har själv en inlägg med detaljerad info om varje syra om någon skulle vara intresserad av att läsa det
    http://www.nordicpt.se/blogg/traning/vad-ar-amino-syror-och-vad-gor-de-eng

    ha de!

  2. Sebastian skriver:

    Hej Axon!
    Jag har funderat på en sak länge. Om protein ändå blir till aminosyror vad är då vitsen att äta det färdig spjälkat?

    Låt oss säga att jag tar en proteinshake 45min (eller mer)innan träning istället. Borde inte då proteinet hunnit spjälkas till aminosyror då och resultatet blir detsamma? Tacksam för svar 🙂
    Mvh

  3. Peter skriver:

    Jag har börjat ta EAA precis innan jag kör mina pushups på morgonen, men efter detta korta träningspass vill jag äta min ”riktiga” frukost. Hur länge bör man vänta mellan EAA och mat?

    Tack på förhand!

    • Axon skriver:

      Finns ingen väntetid som är bättre eller sämre men frågan är vad lite pushups gör för resultatet och om de ens behövs eaa efter

      • Peter skriver:

        Tack för svar!

        Kör normalt 5*20 pushups, och historiskt har min kropp svarat extremt bra på det, även perioder då jag ej kört något annat(bortsett från kondition då). Förvånsvärt faktiskt hur mycket muskelmassa det går att lägga på sig bara med en kvarts träning om dagen!

        Hursomhelst, jag tar alltså bara EAA innan, men jag vill ju att kroppen skall ta upp de essentiella aminosyrorna till fullo, utan att behöva konkurrera med de mer sammansatta proteiner jag ca en halvtimme-fyrtiofem minuter senare får i mig genom min frukost. Jag trodde hela poängen med att ta det på tom mage var för att kroppen ska kunna uppta endast dessa aminosyror, och rimligtvis borde väl detta ta en viss tid? Därför jag undrade hur länge jag bör vänta med mer protein efter EAA för full effekt. Men, du menar alltså att det spelar mindre roll hur länge man väntar?

  4. Micke skriver:

    Hej!

    Jag fokuserar mycket på konditionsträningen OCH styrketräningen.

    Jag cyklar 30 min sen går raskt i 30 min och efter det kör jag tungt och intensivt med vikter. Fokuserar på en muskelgrupp under träning och kör somsagt rätt hårt men ser inga ressultat. Har druckit proteinpullver men inte sett några direkta ressultat.

    Så min fråga är, är BCAA något för mig?

    MVH

  5. Jocke skriver:

    Hej!

    Alltså enligt din mening är det bäst att ta Aminosyrorna ett tag innan träningen, för att därefter ta rent proteinpulver efter träningen? 🙂 Är inte världens proffs, kan du inte skriva vad jag bör ta innan styrketräning och efter för att få bra resultat? TACK PÅ FÖRHAND

  6. Emelie Johansen skriver:

    Hur mycket proteinpulver ska man dricka dagligen om man tar aminosyror? Du skrev att man borde hålla sig borta från det om man tar aminosyror…

  7. Christoffer skriver:

    Hejsan! Grym summering av aminosyror. Min fråga är, kan jag blanda aminosyror och rapid pump innan träning? (PWO, Arginin Etyl Ester)

  8. Vincent skriver:

    Hej!

    Jag vill bara färdigställa att man ska dricka sina aminosyror (jag har BCAA) innan träningen och inte under ett träningspass istället för vatten? Jag har nämligen hört lite olika, och vill vara säker att jag får ut de mesta av de.

  9. Hej! Tack för mycket bra information! Jag har gjort en sida speciellt för essentiella aminosyror, kolla gärna in den och säg vad du tycker är bra resp dåligt 🙂 skulle uppskattas!

    Kör hårt!

    Med vänlig hälsning
    Jay

Kommentera