Glöm inte bort din viktigaste muskel

2011-10-04 | Allmänt

Man märker via alla de mail jag får att många som läser denna blogg är väldigt duktiga på att sköta sin styrketräning och sin kost men att majoriteten slarvar med att träna kroppens viktigaste muskel – hjärtat.

Att inte regelbundet träna sitt hjärta är ren och skär idioti. Att bara träna styrketräning för att bli snygg på utsidan och inte bry sig om sin insida är oerhört korkat. Träning ska i grund och botten handla om hälsa och välmående och där ett starkt och vältränat hjärta a och o. Visst tränar väl styrketräning iofs hjärtat de med men absolut inte i samma utsträckning som tung fys/konditionsträning gör.

Många verkar oroa sig huruvida det är bäst att träna biceps tillsammans eller rygg men ytterst få verkar undra över vad som händer om ens blodtryck är för högt eller om man har för höga blodfetter? Den första frågeställningen gällande uppdelningen av muskelgrupper är mer styrd av tycke och smak medan den andra frågeställningen faktiskt är livsviktig.

Hjärtat och dess sjukdomar är idag den helt klart vanligaste orsaken till att vi människor dör. Många tror att cancer är den sjukdom som slukar flest liv men hjärtat och dess sjukdomar är helt överlägsna cancern och andra sjukdomar. Rätt träning kommer stärka hjärtat och få det starkt och välmående. Helt skyddad mot hjärtsjukdomar kan man aldrig bli då forskarna idag inte vet till 100% orsaken till flera utav de vanligaste hjärtsjukdomarna. Vad man dock vet är att konditionsträning (pulshöjande träning) stärker hjärtat, sänker blodtrycket, förbättrar blodfetterna och har en väldigt positiv inverkan på hjärtat vilket iallafall kommer skydda en mot några utav sjukdomarna iallafall.

I denna branch där doping är så extremt utbrett ska man komma ihåg att flera av de vanligaste preparaten som folk använder är extremt elaka mot just hjärtmuskeln. Ryssfemmor, efedrin, clenbuterol, winstrol med flera som idag används av tiotusentals styrketränande individer i detta avlånga land påfrestar hjärtat i enorm utsträckning men på olika sätt. Anabola androgena steroider (t.ex ryssfemman) eller efedrin (centralstimulantia) har olika egenskaper och effekter men stressar båda hjärtat.

Jag ska inte gå in mer på doping då det inte hör ihop med träning men jag kände att jag ändå behövde ta upp det då det är en starkt bidragande orsak till hjärtskador och då så många i denna branch använder doping blir det svårt att inte ta upp det i en sån här artikel.

Många kanske tror att det enda man kan dö av är hjärtstopp men hjärtats sjukdomar innefattar alla medfödda hjärtfel hos barn, hjärtsvikt, hjärtinfarkt, hjärtrytmrubbningar, hjärtsvikt, kärlkramp, plötsligt hjärtstopp och stroke. Flera utav dessa diagnoser går att minska chanserna att få genom att bedriva regelbunden konditionsträning medan andra mer eller mindre inte går att vara helt ”immun” mot bara för att man konditionsträning.

En bekant till våran familj hade perfekta blodvärden, starkt hjärta och cyklade cirka 20 mil i veckan som pensionär. Hans sista cykelresa vart rakt över USA (cirka 400mil). När han hade klarat av detta och satt på planet hem fick han ont i bröstet, svimmade och vaknade sedan upp på sjukhuset där läkaren berättade att han hade fått en stroke (blodpropp). Han tappade gångförmågan, talförmågan och kunde endast kommunicera med ögonen. Under några år vart han bättre så att när han dog 77år gammal nästa kunde prata och gå med rullator men han blev aldrig helt återställd. Detta är bara ett bevis av flera på att hur vältränad man än är så kan man inte vara helt 100% säker på att inte drabbas av hjärtsjukdomar.

Vad man dock inte behöver göra är att öka chanserna att få hjärtproblem genom att röka, inte konditonsträna, käka massa skräpmat, dopa sig för att få större muskler med mera. Att få hjärtproblem idag är redan tillräckligt stora så öka inte dessa chanser ytterligare genom att missköta er utan ta hand om ert hjärta. Det finns massa tips på att hur man förbättrar sin hjärthälsa och mina bästa tips till er läsare är förutom allt ni nu nyss redan läst dessa.

1. Ha inte för högt blodtryck (be din doktor mäta detta)
2. Kolla dina blodfetter (be din doktor mäta detta)
3. Stressa inte.
4. Va inte överviktig.
5. Ha en aktiv livsstil där du rör på dig.
6. Bedriv konditionsträning minst 2gr per vecka.
7. Sluta rök.
8. Att du är smal på utsidan betyder inte att du är smal på insidan då dina blodkärl kan vara förträngda ändå så använd inte din kroppstyp/form som referens hur ditt hjärta mår.
9. Alla över 40 bör göra regelbundna hälsokontroller hos sin läkare.
10. Undvik doping.

Jag personligen har enligt min doktor en väldigt stark och vältränad hjärtmuskel. När jag var inne på akuten för min revbensskada gjorde de massa tester på min hjärtmuskel för att se om smärtan jag hade berodde på något med hjärtat men så var inte fallet och de informerade mig sedan om mina testsvar. Jag hade en vilopuls på 38 slag i minuten och då ska man ändå komma ihåg att jag låg inne på ett sjukhus där flera faktorer gör en stressad vilket kan höja pulsen så de va inte helt främmande över att jag kanske t.o.m. hade en ännu lägre vilopuls. Gunde Swan och andra elitidrottare låg runt 30 slag per minut i vilopuls när de var som bäst så jag fick faktiskt lite beröm av läkarna. De verkade inte så vana vid att se att en ”gymkille” faktiskt hade så bra konditionsvärden och mest förvånad av dem alla va jag =)

Hur man bedriver sin konditionsträning som att den faktiskt bedrivs är inte lika viktigt. De viktiga är att pulsen höjs. Promenader i all ära men det ger aldrig samma effekt som löpning, spinning eller liknande och det är den pulshöjande effekten ditt hjärta behöver för att må bra. Att du sedan mår mycket bättre, får bättre uthållighet vilket gör att du kommer uppleva gymträning lättare är ju en skön bonus.

Mina personliga erfarenheter är att jag får mer ådror, bättre tryck i musklerna, återhämtar mig snabbare, kan pressa mig hårdare på gymmet när min kondition/mitt hjärta är på topp så för mig är det en självklarhet att regelbundet träna konditionsträning och då helst genom att springa i full fart uppför min älskade Hammarbybacke.

/Axon
martin@idrottsskadecenter.com
www.martinlöwgren.se

One thought on “Glöm inte bort din viktigaste muskel

  1. […] GLÖM INTE BORT DIN VIKTIGASTE MUSKEL […]

Kommentera