Bänkpress

2014-12-10 | Träningsrapporter

10687283_900621859947841_5096267657552885871_o

Jag har på senare år verkligen lärt mig att älska bänkpress även om jag inte kan påstå att jag direkt har någon talang eller fallenhet för övningen i sig då jag med nöd och näppe får upp 150 kg. Jag kör dock övningen regelbundet och tycker inte de finns någon annan bröstövning som ens är i närheten när det kommer till förmågan att bygga volym och styrka i bröstmusklerna.

Mina bänkpressar brukar jag variera enligt följande

1) Klassisk bänkpress med fötter i golv

2) Klassisk bänkpress med fötterna i luften

3) Stoppbänk (stannar i bottenläget i 2-3 sekunder för att sedan trycka upp stången)

4) Partiell bänkpress (går antingen halvvägs ned och sen upp eller hela vägen ned men bara halvvägs upp)

5) Excentrisk bänkpress

391529_10151850570570144_1455580030_n

När jag var yngre körde jag nästan uteslutande klassisk bänkpress med fötterna i golvet men det är först på senare år när jag börjat variera mitt utförande och testat lite olika varianter som den riktiga utvecklingen och styrkan infunnit sig.

Om bänkpress ska kunna köras riktigt tungt krävs enligt mig att man har en passare med sig som kan rycka in om det blir för tungt. Passaren ska dock inte hjälpa till om de inte behövs då de lätt blir en falsk trygghet.

Repetioner, set, arbetstempo etc brukar jag även det variera då och då fast mestadels blir det någon form av pyramid där jag startar på kanske 10 reps för att sedan under 5 arbetsset sänka repsen men samtidigt öka vikterna.

Nu ska jag strax ta in dagens sista kund på Idrottsskadecenter så hinner inte skriva mer denna gång men jag kommer komma tillbaka till detta ämne framöver.

axon_medium