Barnfetma är alltid föräldrarnas ansvar

2018-08-12 | Allmänt

 

Barnfetma är ett växande problem som blir allt vanligare i dagens samhälle på grund av kostvanorna och all halvfabrikats mat som konsumeras.

Personligen är barnfetma bland det värsta jag vet och är något som borde tas på mycket större allvar än vad som görs idag. En viktig sak som folk lätt glömmer bort är att ett barn i sig aldrig blir överviktig om inte föräldrar bidrar till det (förutsatt att barnet är friskt och inte använder mediciner som påverkar vikten).

Det är inte barnen själva som handlar hem dålig mat eller tar bilen till McDonalds, utan det är föräldrarna som aktivt gör dessa val för sig själva och sina barn.

Det är ALDRIG ett barns fel att det är överviktigt utan det är ALLTID föräldrarnas fel och det är de som borde få en allvarlig tillsägelse från någon myndighet, exempelvis BVC. Jag lägger inga värderingar i om vuxna människor väljer att misshandla sina egna kroppar med dålig mat och för lite motion (självklart stödjer jag inte ett sådant beteende, men det är ändå vuxna människor som väljer själva) MEN när de överför sina egna dåliga vanor till sina barn, blir jag vansinnig och tycker att det borde vara olagligt att utsätta sina barn för direkt hälsofara.

Jag ser inte varför det ska vara lagligt att ge sina barn diabetets typ 2, högt blodtryck, plackinlagringar i blodkärlen och andra biverkningar som följer med en övervikt.Dessutom mår inte ett överviktigt barn särskilt bra och de kan inte vara del av en normal vardag då deras kondition, uthållighet och styrka är kraftigt begränsad vilket lätt kan leda till att de missar viktiga delar i det sociala spelet under sin skolgång.

En del av en uppfostran syftar till att lära barnen att äta rätt. Man ska ta sig tid att laga mat tillsammans med sina barn så att sunda kostvanor etabliseras redan i tidig ålder. De flesta barn tycker dessutom det är roligt att få ett visst form av ansvar och vara delaktiga (till exempel kan de ansvara för att skala potatisen) medan föräldrarna gör de lite svårare matlagningssysslorna. Under matlagningen kan man diskutera råvarorna och även näringslära på en enkel nivå och förklara vad maten kommer ifrån och varför kroppen behöver den.

Man kan dessutom integrera en rad andra färdigheter på ett roligt sätt som exempelvis matematik (hur många potatisar ska vi skala, vilken form har potatisen och vilken färg) eller svenska (vilken bokstav börjar potatis på) och så vidare.

 

Både roligt, hälsosamt och lärorikt!

Att bara få hämtmat eller micromat serverat kommer inte bara bidra till övervikt utan även göra barnet mer eller mindre handlingsförlamat när det kommer till ren och skär matlagning, något de sedan förmodligen kommer ha med sig resten utav livet. Det är inte ovanligt att jag träffar på klienter som säger att de inte kan laga mat. De är 30 år gamla men vet inte hur man lagar mat och det tycker jag är riktigt skrämmande.

Jag kommer nu räkna upp 10 st livsmedel/maträtter/produkter som jag anser borde vara olagliga att ge/servera/bjuda sina barn på. Jag har valt ut 10 st livsmedel som tyvärr är populära och vanligt förekommande.

Jag vill återigen poängtera att denna artikel framförallt ska synliggöra fetma hos barn/ungdomar som i övrigt är fullt friska och inte använder medicin eller annat som påverkar vikten, men som göds med felaktig mat och därmed får allvarliga viktproblem som konsekvens. Detta är ingen artikel där jag försöker peka finger åt vuxna med övervikt för dessa har medvetet gjort sitt val och är man en vuxen människa så får man ta ansvar för sina handlingar och acceptera dem.

Vad jag vill få fram med denna artikel är att belysa produkter som jag anser att barn inte ska bli beroende av och som föräldrar bör försöka undvika att ge sina barn. För alla de produkter jag listar i denna artikel kommer jag även ge förslag på bättre och hälsosammare alternativ.

 

 

Förutom att vara extremt näringsfattigt är dessa frukostflingor sprängfyllda med socker och hela 85 gram per 100 gram utförs av snabba enkla kolhydrater. Ett barn som sätter i sig en stor portion (200 gram ) av dessa flingor till frukost får i sig över 750 kcal utan att ha fått i sig varken några proteiner, nyttiga fetter, vitaminer eller mineraler.

Bra alternativ: Havregrynsgröt med lättsockrad sylt och mjölk

 

 

 

En Big Mac & Co innehåller drygt 1200 kcal vilket är nästan hela dagsbehovet för ett barn. Förutom det enormt höga kaloriinnehåller är denna måltid full med socker, dåliga fetter, salt och halvfabrikat som ingen föräldrar borde vilja ge till sitt barn. Många föräldrar verkar se McDonalds som en naturlig del i barnens liv och som tillhör uppväxten, men snacka om att de gör sina barn en björntjänst. Studier har visat att barn i väldigt tidig ålder redan utvecklat en relation till McDonalds och känner igen deras symbol och vet vad den innebär, innan de ens lärt sig uttala namnet riktigt.

Ett barn har ingen aning om vad McDonalds är för något och tycker förmodligen inte ens om maten där första gången de äter där då de smakar så himla konstgjort, men med tiden vänjer sig barnet och börjar uppskatta (bli beroende av) den enorma sockerkicken de får från läsken, pommes frites och det vita brödet att de vill dit igen och igen och igen. Att de dessutom får en leksak i happy meal gör dem ännu mer beroende (sjukt smart marknadsföring av McDonalds men jäkligt fult, dock inte godtagbart som ursäkt för att förstöra sina barns hälsa).

Bra alternativ: Laga hamburgarna hemma med riktigt köttfärs och få mer tid tillsammans med ditt/dina barn

 

 

Om jag fick fria händer att göra världens sämsta mellanmål skulle jag nog ändå inte lyckas göra något så dåligt som risifrutti. Jag har aldrig förstått varför föräldrar ger detta till sina barn, men det är väl som med allt annat – man vill bara göra det enkelt för sig själv och barnen tycker det är jättegott. Klart de tycker det är gott med över 20 gram rent socker och dessutom en sockrig sylt som de får trycka i sig, men är det verkligen detta vi vill ge våra barn? En sockerbomb som trycker upp deras blodsocker till skyarna för att sedan 10 minuter senare krasha ned och göra dem hungriga och ofokuserade.

Bra alternativ: En frukt, en halv liten keso blandat med lite nötter

 

 

 

Läskedryck brukar ha en sockerhalt om 10 gram socker per deciliter. Drickyoghurten Yoggi Yalla har en sockerhalt om 15 gram. Ni förstår nog själva vad detta gör för ert barns insulinkänslighet, humör, blodsockersvängningar med mera för att inte säga om dess vikt.

Bra alternativ: Gör en smoothie på naturell yoghurt, färska bär och färsk frukt

 

 

Det allmänna rådet att man ska äta fisk några dagar i veckan tycker jag är jättebra men fiskpinnar är INTE fisk hur gärna många än verkar vilja tro det. Har man tur så kanske man får i sig någon liten del av en fisk, men i övrigt har man malt ned ALLT som inte får säljas i fiskdisken och blandat ut det med massa tillsatser för att få det att smaka någorlunda bra. Som att inte detta vore nog så lägger man dessutom på en onyttig panering ovanpå den nedmalda geggan.

Bra alternativ: Fisk (all fisk)

 

 

Jag tror de flesta föräldrar vet att detta inte är ett bra mellanmål eller måltid (om man tar flera) så varför ger man detta till sina barn? Jag tror de handlar om ren och skär lathet och att man faller för barnets tjat vilket INTE är okej.

Bra alternativ: Är barnen hungriga och vill ha mellanmål så ge dem något nyttigt som naturell yoghurt, keso, kesella, frukt, bär, nötter, fullkornsbröd etc och se till att de äter sina övriga måltider så att de inte blir döhungriga till mellanmålet.

 

 

Det är nästan regel än undantag att man ser ungar dricka Festis till sitt i övrigt redan sockerfyllda mellanmål. Det verkar som att föräldrar tror att Festis är bättre än läsk, men de har precis lika hög sockerhalt (cirka 10 gram socker per deciliter) som vanlig läsk. Jag tror och hoppas inte att någon föräldrar ger sina barn läsk till mellanmål, men varför ger de Festis när detta är lika illa?

Bra alternativ: Vatten och vill de ha saft så gör egen saft där ni sötar med stevia eller färska bär utan extra socker

 

 

SJÄLVKLART kan man ha lördagsmys och då servera dessa produkter till sina barn, men måste man introducera och trycka in det i deras munnar innan de knappt tappat sina mjölktänder? Som jag tidigare nämnt så vet inte barn om sådana här produkter förens föräldrarna introducerar dem. Ju längre man väntar desto bättre och när man väl köper chips, ostbågar eller popcorn så behöver man inte köra 500 gram XXL påsar och trycka i sig allt på en gång. Varför inte köpa lite mindre påsar och se till att de får en liten påse på en lördagskväll om de varit duktiga och ätit upp sin hälsosamma middag som ni lagat tillsammans med dem? Är de mätta på riktig mat orkar de dessutom inte lika mycket chips.

Bra alternativ: Grönsaker med dipp gjord på kesella/kvarg och färska kryddor

 

 

Att denna produkt ens finns vittnar ju bara om hur extremt slöa och stressade människor är i dagens samhälle. Hur svårt är det och framförallt hur lång tid tar det att svänga ihop en egen pannkakssmet som innehåller hälften så mycket socker? Det går även att göra en nyttigare pannkakssmet baserat på ägg och proteinpulver. Recept på denna smet finner du här – http://axonblogg.se/axons-proteinpannkakor/

Bra alternativ: Proteinpannkakor

 

 

Om det nu var så att det enbart var ren nötfärs i denna produkt som Scan snällt rullat åt oss konsumenter, hur kommer det sig då att fetthalten är hela 15% (och dessutom är hela 6.4 gram per 100 gram farligt mättat fett) och att man får i sig 1.6 gram salt per 100 gram? Hur kommer det sig då att proteinhalten bara är 13% medan den är cirka 25% i nötfärs?

Bra alternativ: Köp nötfärs och rulla köttbullar åt dina barn

 

 

 

Det är enormt svårt att få med alla livsmedel som är dåliga för barn (och även såklart vuxna) men jag försökte ta med sådana livsmedel som jag vet är vanligt förekommande och populära, men som jag tror att många föräldrar inte har kunskap om hur skadliga de faktiskt är.

Hade jag rabblat upp godis, pizza, läsk och liknande produkter hade nog de flesta förstått att dessa inte är bra att ge till sina barn (kan man ju hoppas iallafall) och  artikeln skulle snabbt förlora sitt syfte. Jag har valt att ta med produkter som föräldrar ofta ”lagar” till sina barn eller trycker ned i deras skolväska och därmed sätter ribban för deras kostvanor. Det hade blivit både ointressant och långtravigt om jag tog med allt onyttigt som finns i matvaruaffären, vilket jag hoppas att ni läsare förstår.

Nedan har jag hämtat en mycket bra text från barnfetma.se som jag rekommenderar alla att läsa.

Barnfetma är ett väldigt stort och farligt problem som måste tas på största allvar. Jag träffar sällan på dessa barn i mitt yrke då de oftast hamnar på andra kliniker/instanser, sedan kommer de till mig först i vuxens ålder och behöver hjälp. Det enda jag kan göra är att dela med mig av min syn på det hela och försöka informera om detta för att förhoppningsvis några ska få en tankeställare och förstå att det ALLTID är föräldrarnas ansvar.

 

Barnfetma är idag ett växande globalt problem. I dagens Sverige kan ingen säkert säga var detta kommer att sluta och det ser inte positivt ut när det i världen råder fler överviktiga än underviktiga.

Fler människor med oss känner säkert någon som lider av detta folkhälsoproblem, men inser nog inte vilka förödande konsekvenser detta kan få i längden. Flera människor vet nog inte, eller orkar inte ta till sig, att man kan gå en alltför tidig död tillmötes som överviktig eller fet.

Många människor skyller idag på att det är skönhetsindustrin som ställt till alla debatter kring ämnet feta barn, men detta är dock inte den absoluta sanningen. För varför alla dessa debatter om det inte vore för att detta allvarliga problem breder ut sig?

Många människor har först idag börjat vakna upp och tagit folkhälsoproblemet på allvar, med de flesta har nog långt kvar innan de börjar ta detta på allvar. Det är bland annat därför vi utger denna sida, så att fler människor kan börja se allvaret i problemet. För det går inte att ett fåtal människor tar upp det tabubelagda ämnet, det måste vi göra tillsammans eftersom det faktiskt drabbar i stort sett alla människor. Som smal eller normalviktig drabbas man också av problemet då man ofta känner till någon eller några som blir överviktiga eller feta. Vi ser våra nära och kära möta problem och vi måste därför vara där för att stödja genom kärlek och vänskap.

Vi som utger sidan tror vidare att många människor förmodligen inte har insett allvaret i detta folkhälsoproblem eftersom att vi vant våra ögon vid att folk blir allt rundare idag. Med flera överviktiga än underviktiga blir det tyvärr en normal syn på att vara överviktig tillslut. Vi har idag större storlekar på kläder, skor, kakor, bullar, godis, tallrikar, läskflaskor, chipspåsar och glass som vi tillexempel knappast ifrågasätter.

Det man måste skilja på mellan övervikt och fetma är att fetma är en sjukdom och övervikt är risk för fetma. De barn som idag är överviktiga kan vara glada att dessa ännu inte nått gränsen för sjukdomen fetma. För som man kan se så ökar riskerna för flera sjukdomar vid fetma och livstiden förkortas markant. Överviktiga eller feta barn har inte samma förutsättningar som andra barn eftersom att dessa ofta mobbas eller diskrimineras. De får också bära på extra kilon som gör att de får kämpa hårdare för att orka med vardagen och tyvärr är det ofta dem som möter en framtid som feta och om trenden fortsätter så riskerar de att även att föra detta vidare till sina kommande barn.

 

Hjälp mig gärna sprida denna artikel genom att gilla och dela den på Facebook

 

 

Vi lever bara en gång!

/Axon

martin@idrottsskadecenter.com

Personlig tränare – Naprapat – Kostrådgivare

Error: Access Token is not valid or has expired. Feed will not update.
This error message is only visible to WordPress admins

There's an issue with the Instagram Access Token that you are using. Please obtain a new Access Token on the plugin's Settings page.
If you continue to have an issue with your Access Token then please see this FAQ for more information.