En förvandling utan dess like

2016-07-30 | Klienter/referenser

3 Sara Jönsson

Detta är en otroligt duktig deltagare från förra årets projekt som genomförde sin resa online. som varit med i mitt projekt online. I sin ansökan till mitt projekt beskrev Sara att jag var hennes sista chans då hon testat det mesta utan att få kontroll på sitt förhållningssätt till kost/-träning. Hon var beredd att kämpa och förändra sin livsstil helt. Sara har enligt mig inte bara gjort en kroppslig förändring, utan hon har nu ett nu även en helt ny relation till sig själv, sin kost och sitt liv.

Jag är jättestolt 🙂 Nedan berättar Sara med egna ord om hur projektet förändrade hennes liv:

”När jag sökte till AXON så var det lite av en ”sista chans” för mig. Jag var tyngre än jag nånsin varit, och kände inte igen min kropp. Det gjorde att jag mådde dåligt både fysiskt och psykiskt, för det kändes så oövervinneligt. Jag har testat många dieter och tränat mycket i omgångar innan, men detta var något helt nytt för mig.

Jag ansökte till Beach2015 för att jag kände att jag hade på något sätt nått botten. Jag vägde mer än jag nånsin gjort, och jag mådde verkligen dåligt varje dag över hur jag såg ut, och kände inte igen varken mig själv eller min kropp. Jag blev ledsen över vad jag gjort mot min självkänsla och min kropp helt enkelt.

Jag såg bilder på tidigare beach-deltagare och kände att det var allt eller inget som gällde, att jag kunde få en chans till bara jag kom med. Jag bestämde mig för att bara lita på Martin och göra precis som han sa åt mig, lita på processen och inte ifrågasätta utan bara göra!

Det som gör projektet så speciellt är flera olika saker: dels att du får en väldigt enkel och lättförståelig måltidsplan där du kan komponera ihop maträtterna själv och variera i all evighet. Du behöver inte helt ta bort t.ex kolhydrater eller fett ur din kost, och du slipper räkna kalorier! (Jag har inte varit hungrig en enda gång sedan projektet började). Du äter bra mat helt enkelt. Dels får du en träningsplan efter dina önskemål och behov, som verkligen fungerar och som gör dig stark och frisk. Du lär dig massor om kost och träning på vägen! En annan sak som var helt annorlunda från allt jag gjort innan var att detta kändes så sunt och säkert, att jag var i trygga händer.

Att det funkar så bra, även onlinevarianten som jag valde, beror nog mycket på dels att ditt program är helt skapat för dig och dina förutsättningar och mål, dels att du hela tiden ser resultat vilket är mycket peppande, och dels att Martin hela tiden finns där för att svara på frågor, stötta och guida dig.

Att skicka in rapporter enligt mall till Martin varannan vecka var extremt sporrande för mig, och gjorde att jag hela tiden fick den där uppföljningen och uppbackningen som jag behövde. Jag behöve nån som sa till mig exakt vad, när och hur jag skulle träna och äta, och det fick jag!

Det här är absolut ingen quick-fix, utan en helt ny, hållbar livsstil för mig. Jag har gått ner över 20 kg, minskat från 39% till 20% fett och över 20cm runt magen. Jag har minskat 11cm över varje lår, och för första gången sedan högstadiet kan jag ha stl 36 i byxor, och XS i tröjor. Skäms nästan att säga att min kära rumpa var nästan 20cm större innan jag började med detta…!

”Bingo-vingarna” är borta och har ersatts av muskler. Armarna är det ställe jag haft svårast att träna innan, men 6cm har försvunnit där. Kan ana magmuskler som gärna vill visa sig, det var rent omöjligt i fjol.

Martin har från början försökt få mig att förstå att det inte är siffran på vågen som är det viktigaste utan måtten, fettprocenten och hur kroppen känns/ser ut. Tror det har sjunkit in! Jag är nu stolt över min kropp istället för att tycka synd om den!

På ett sätt har Martin ocgett mig ett helt nytt liv.”

/Sara

Axon_1200x628_Facebook15

Att tänka på när du kör axelpress

Shoulder Press_0

Axelpressen är KUNGEN av axelövningar. Den går att utföra med skivstång, med hantlar, i smithmaskin eller i axelpressmaskin. Skillnaden i muskelaktivering är marginell mellan de olika varianterna och det är ALLTID de främre fibrerna av axelmuskeln som primärt aktiveras. De mellersta är till viss del aktiverade medan de bakre fibrerna är mer eller mindre helt inaktiva (även när man kör press bakom nacke vilket jag inte rekommenderar att man gör).

Som nybörjare gör du bäst i att starta med hantlar så att du bygger upp rätt rörelsebana. Som erfaren gör du bäst i köra med skivstång då du kan kontrollera en tyngre belastning på ett säkrare sätt (väldigt hög skaderisk att svinga upp två stycken 40 kg hantlar till korrekt startposition) eller så varierar du mellan hantlar och skivstång om du känner dig bekväm med detta.

Maskiner ska endast användas som komplement till hantlar och skivstång och aldrig utgöra det primära valet av axelpress. Detta mycket pågrund av att det inte finns en axelpress som passar alla människor utan alla axelpressar har olika biomekanik. Technogym t.ex har en tendens att placera rörelsecentrum för långt fram medan t.ex life fitness placerar rörelsecentrum för långt bakom. Å andra sidan kan man sätta sig längre fram alt längre bak så det går ju alltid att anpassa sittpositionen efter maskinen men det kan ändå vara värt att tänka på.

Bäst ”tänk” hos en maskintillverkare finns helt klart hos Hammer Strenght. Dessa maskiner kan till och med kännas bättre än fria vikter om ni frågar mig. Smaken är dock som baken och i slutändan handlar det om att hitta ett redskap där du kan hantera mest vikt på ett säkert sätt.

TIPS FÖR NYBÖRJARE

När du ska lära dig axelpress så starta alltid med hantlar och moderat vikt. Använd alltid fullt rörelseutslag ROM (gå hela vägen ned och hela vägen upp) och kolla gärna i spegeln så att underarmarna hela tiden befinner sig i lod (inte roterar varken framåt eller bakåt).

Är du starkare i ena armen eller tycker det vinglar väldigt mycket så testa att kör med en arm i taget.

Strunta i att försöka rotera armen eller föra armbågen inåt/-utåt under rörelsen.

Använd den ”vanliga” positionen där handryggen pekar framåt när du pressar.

TIPS FÖR ERFARNA

Vare sig du står eller kör dina pressar sittande så försök att ”brösta upp” maximalt. Detta gör att du kopplar in dina övre fibrer på bröstmuskeln vilket gör att även dessa får träning samtidigt som du kommer kunna hantera mer vikt.

För att undvika skador be någon på gymmet lyfta upp ena hanteln åt dig till korrekt startposition så behöver du bara fokusera på att lyfta upp en hantel själv. Detta sparar energi, minskar skaderisk och du kan sedan få hjälp att trycka upp hantlar av denna person till korrekt startposition. Det är ofta under detta moment som alla skador sker och det finns mycket vikter att hämta här om man får hjälp med detta moment.

Testa att köra partiell pressar (funkar bäst med skivstång). Starta med stången precis under hakan och pressan sedan upp stången strax över hjässen (innan du känner att triceps börjar arbeta) och sänk sedan tillbaka. Stanna aldrig rörelsen utan försök ha konstant rörelse.

ÖVRIGA SMÅ TIPS & TRIX

Axelpressar är mer eller mindre ett måste att ha med i sitt träningsprogram. Jag varierar nästan alltid mellan hantlar och skivstång (varannat pass). Jag kör dem nästan alltid först i passet där jag känner mig som fräschast. När jag är klar med pressar fortsätter jag med diverse lyft åt sidan.

De bakre fibrerna av axeln är både anatomiskt och funktionsmässigt en del av ryggmuskulaturen så jag kör alltid dessa tillsammans med ryggen.

Kör inte pressar för ofta för är det något som kan skapa irritation i slemsäcker, supraspinatussenan och andra strukturer i axeln så är det axelpressar. Lagom är bäst och kör dem gärna tillsammans med andra pressövningar som bänkpress så att de får vila samtidigt som du vilar från dessa övningar.

/AXON

6

Grym beachform!

13434764_10157289095300144_7232267549270625322_n

Snacka om grym beachform och att vi ordnade den på bara 12 veckor känns HELt jävla galet 😍💪🏻

Axon_Homepage links 12_1200x628

Midsommarträning

2016-06-26 | Allmänt

13507068_10157354432300144_5665179441091427558_n

Bra tryck i kroppen och ännu bättre lär det bli efter lite sill & nubbe 😄💪🏻

Trevlig midsommar allesammans 💦😋

Är detta ens möjligt på 4 veckor?

235 Tommy Hall

Hur är detta ens möjligt på bara 4 veckor? Ibland tror jag att mina PT-onlineklienter photoshopar sina progressionsbilder som de skickar in till mig 😂 👌🏻⭐️

Thommy Hall är redan nere 6 kg och har gått från kulmage till att man börjat antyda ett sexpack#sinnessjukt Hur ska detta sluta???

5