Snart öppnar ansökningen

2015-06-27 | After Beach 2015

Logga blå

Söndagen den 5 juli är det dags att öppna ansökningen till sommarens stora hälsoprojekt.

Syftet med detta projekt är att 100 st deltagare får den stora möjligheten att komma i sitt livs bästa form utifrån sina egna individuella mål/ideal/förutsättningar under ledning och coachning av mig.

Detta är ett återkommande projekt som jag startade 2012, och för varje år har intresset för projektet ökat lavinartat. Fler och fler har fått upp ögonen för de unika förvandlingarna som deltagare lyckats åstadkomma och projektet har därmed visat prov på framgång där ALLA har en chans att lyckas.

BildCollage 1BildCollage 3

Detta handlar inte om några konstiga dieter eller quick-fix, utan allt i projeketet baseras på sunda värderingar om kost och träning. Som deltagare erhåller du ett skräddarsytt kost- och träningsschema som är helt anpassat efter just din kropp, dina förutsättningar och dina mål. Under projektets gång får du sedan hjälp och stöd i form av kontinuerlig coachning/rådgivning för att kunna följa ditt upplägg. Du erhåller alltså ett komplett paket med alla de rätta verktygen för att kunna ändra din livsstil på ett hållbart och sunt sätt.

För att bli antagen till Fitnessguru After Beach by AXON måste du först skicka in en ansökan med ett personligt brev som beskriver och motiverar varför just DU vill bli en av de lyckliga deltagarna. Ansökningen öppnar söndag 5 juli och är öppen till och med 31 augusti. Förra året fick jag in över 7000 ansökningar, men jag erbjöd endast 100 st deltagare en chans att få vara med i projektet, så det gäller därför att ta tillvara på denna unika möjlighet.

martin@fitnessguru.se

 

Jag vill dock poängtera att ingen får förtur då det INTE är först till kvarn som gäller. Alla har lika stor chans att bli uttagna då jag läser SAMTLIGA ansökningar och gör ett personligt urval. Lägg därför ner tid och omtanke på ditt personliga brev då det är detta som avgör om just du blir en av dem som erbjuds plats i projektet. Ditt personliga brev ska vara kort men innehållsrikt!

BildCollage 21Extra beachSkärmklipp 2015-06-27 09.27.33

Jag kommer att kungöra på bloggen när ansökningen har öppnats och därmed ge mer information om projektet, men om du tycker att detta låter intressant så tycker jag att du redan nu ska börja fila på ditt personliga brev. Detta kan vara nyckeln till ditt nya, friskare, starkare och hälsosammare liv.

Nedan kan du se några före/-efterbilder på tidigare deltagare och fler referenser/-referenstexter finns på www.idrottsskadecenter.com och www.fitnessguru.com

(1) Anderberg 2

(1) Helia 2 (1) Allan(1) Daniel jansson (1) Anna Svärd(1) Daniel Bellander(1) Beltinge(1) Carolina Asplund(1) BRACKEN(1) Bard1(1) Cavebring(1) Daniel Olsson (1) Desiree Persson (1) Ehn (1) Elias (1) Emilia Berglund (1) emin (1) Erik Sand (1) Eva B (1) Felix (1) Finland martin (1) Fredrik Fällback (1) Fredrik Gunnarsson (1) Gabriella
(1) Gustav (1) HAKAN (1) Ida Ekelund (1) Ida (1) Jakob (1) james (1) Jani (1) Johan Kristoffersson (1) Johannes Kjällare 2 (1) Johnny (1) Josef (1) Krusell (1) Kyldahl (1) Lars (1) Linda Bertilsdotter (1) Liv (1) Lotta Cederholm före:-efterbild (1) Louise Löwendahl
(1) LovisaCollag (1) LovisaCollageTävling1 (1) Malin Gustafsson (1) Marie Louise (1) Martin Palm (1) martinöstersund2 (1) Mattias Askblom (1) Max (1) Nalle (1) Nico (1) Nina Magnusson (1) Nina (1) Olivia (1) Petra (1) Philip Andersson (1) Philip (1) Rasmus (1) Rebecka Fransson2 (1) Rebecka Thorell (1) Robert (1) Sebastian (1) sjögren (1) Susanne (1) Svensk (1) Tommy segelfalk (1) William holming (1) Zandra (1) Åsa

 

(2) Anders (2) Annie (2) Anton (2) Camilla Jakobsson (2) Catarina (2) Cederos (2) David Ek (2) Deniss (2) Doncev (2) Eklund (2) Elin (2) Emma (2) EmmaEriksson2 kopia (2) EmmaEriksson2 (2) Finland martin2 (2) Hampus (2) Hanna (2) Hannes (2) Hugo (2) Hugo1 (2) Idaboden (2) Jerry (2) Jimmy (2) Jonas (2) Kim Israelsson (2) Kosterberg (2) Lasse (2) Leo (2) Magdalena (2) maja (2) Makis (2) Malinjohansson (2) Marcus larsson (2) Marcusbergen (2) Marie (2) Mimmi (2) möller fb (2) Nalle (2) Oscar åkerblom (2) Oscar (2) Oscar (2) Patrik Kälesjö (2) Poria (2) Puya (2) Rebecca Borg (2) Rebecca (2) Rebecka Palmqvist (2) Sammy (2) Sandra (2) Sebastian Karlsson (2) Sippus (2) Stina (2) Timmy (2) Tommie gbg
(3) Alexander Hellberg (3) Amanda kamp (3) Ambra (3) Börnstedt (3) Elin Segerlöv (3) Emma (3) Erica Millberg (3) Jennie (3) Johanna Eriksson (3) Johanna (3) Julia (3) manda Olsson (3) Martin Borg (3) Nils (3) Nina mage (3) Otman (3) Paller (3) Pundars (3) Sjögren1 (3) Sjöstedt (3) Stefan tele2 (3) Varga

 

Localsfood bäst i Stan!

2015-06-25 | Allmänt

11391208_10155775787275144_1616403025040919357_n

Ja frågar du mig och många andra Stockholmare så är svaret helt klart ja. Henkrik Ryman som förutom att äga denna restaurang även sitter inne med ett par rejäla armar som enligt ryktet (startat av honom själv) mäter hela 48cm i omkrets är en underbar människa som stått bakom mig genom åren.

Jag är oerhört stolt över att få vara en del av Localsfood och sponsras med deras grymma käk varje dag. Hade jag inte varit sponsrad skulle jag ätit där ändå iofs då det inte finns något bättre fitnesskäk i Sverige eller världen för den delen vågar jag sticka ut hakan och påstå.

Det blir i stort sett samma lunch varje dag (dubbel lax med rostad potatis, massa sallad och senapskesella) men ibland kör jag rostbiff eller kycklingfile. Under uppbyggnadsperioden ser Henke till att mina måltider alltid innehåller 750 kcal och under tävlingsdiet ser han till att dem innehåller 500 kcal. Det blir inte enklare än såhär.

Localsfood förenklar min och många, många andras vardagsliv något oerhört har en starkt bidragande orsak till att jag kan hålla mig runt 8-10%  kroppsfett året runt och alltid må så jäkla bra. Ordspråket ”du är vad du äter” passar verkligen in här och det ska du ha ett stort tack för Henrik (även Sanna och Alex såklart).

Bon appetit!

logo

 

Bli den bästa versionen av sig själv

(1) Malin Gustafsson

Malin Gustafsson hade ett tydligt mål i sikte och var fast besluten om att ta sig dit. Hon ville bli den bästa versionen av sig själv och vara en bra förebild för andra. Under resans gång förändrades hennes ambitioner ytterligare då hon insåg att hon hade alla förutsättningar för att delta i Nordic Grand Prix 2015 och eftersom detta var något som inspirerade henne så tog hon sig hela vägen upp på scen.

Nedan kan ni läsa Malins egna ord och ta del av hennes resa:

“Den stora skaran människor är nöjda med vardagsmotion för att må bra, men vad gör man när man har en större ambitionsnivå än så? När man känner att det finns så mycket mer i kroppen att ge än det man får ut? När det stora problemet blir att man står still för man vet inte hur man ska ta sig vidare. För mig blev räddningen att jag hittade Martin och hans projekt Axon After Beach (2014).

Jag hade redan en ganska bra grundform efter flera års styrketräning. Min resa i Axon After Beach 2014 började med motiveringen att jag bl.a. ville komma i mitt livs bästa form. Inte bara för att vara mitt unika jag i toppform, utan även en förebild för mina förskolebarn, kollegor, familj, mitt kön och mina framtida barn. Men jag fick så mycket mer än så…..Med ett anpassat kostupplägg och träningsschema samt regelbundna check-ups och mailkontakt, slutade min resa med att jag stod på tävlingsscenen under Nordic Grand Prix 2015 i globen!

En av de främsta och viktigaste lärdomarna jag tar med mig är att inte vara rädd för att äta. Man orkar bara prestera utefter de ”byggstenar” man tillför sin kropp.Jag är otroligt stolt över mig själv, glad och tacksam över förtroendet att ha fått vara deltagare i Martins projekt. Men min resa slutar inte här, jag måste bara stå på egna ben.

Jag kommer att fortsätta min strävan framåt mot mer utveckling, för att förhoppningsvis göra mitt eget avtryck på och utanför fitnesscenen. Något som jag inte hade klarat utan Martins hjälp.

Jag kan bara säga: TACK!!!”

axonbeach2015-logo-facebook-blue (1)

Mer info om tidigare deltagare finner du här.

50 and still going strong

2015-06-22 | Allmänt

11403270_10155845467660144_9213693578797175541_n

Man blir så glad av sådana här kort

Paul har precis fyllt 50 och Lena gör honom sällskap 17 juli :) De har varit gifta i 25 år och är mer vältränade än många 20 åringar. Jag är så stolt att fått vara deras PT. Bilder från deras tid tillsammans med mig kommer framöver och jag kan redan nu säga att ni kommer tappa hakan över deras förvandling!

Paul Tjulander och Lena TjulanderIdrottsskadecenter

idrottsskadecenter_gotham

 

www.idrottsskadecenter.com

Tillåt dig att leva utan ångest

BJJGz4mCYAAEYYX

Midsommardagen är en av de dagar på året då många människor vaknar med ångest. För vissa är denna ångest alkoholrelataerad men det kommer jag inte att fokusera på i denna artikel, utan jag vill istället belysa den oro som flera känner över kosten när de ätit för mycket eller ”fel”.

Efter storhelger som denna så strömmar det in ledsna mail från såväl mina klienter men även från er bloggläsare som uppgivet beskriver hur de förstört för sig själva genom sin ”dåliga kosthållning” och hur besvikna de är för att de tillåtit sig att äta en potatis för mycket och/-eller unnat sig jordgubbstårta. De mår dåligt och behöver peppning, stöd och coachning. Detta är så otroligt sorgligt och jag vill därför en gång för alla reda ut detta.

Mitt svar är ganska enkelt: sluta koppla samman ångest och mat! Det är faktiskt inte så farligt som många tror. För det är ju faktiskt så här att om du äter sund och bra kost övriga dagar på året, om du motionerar och aktiverar din kropp så spelar det ingen roll om du firar vid högtider. Dina resultat kommer inte att förstöras och du kommer faktiskt inte att gå upp 5 kg över en natt, kanske går du upp 1-2 kg men det är till 99.9% vätska som sedan kommer normaliseras de närmaste dagarna.

En av mina stora utmaningar när jag coachar klienter är att lära dem att förstå näringslära. För om du förstår hur olika näringsämnen verkar i kroppen och hur de påverkar, så blir livet väldigt mycket enklare att leva. Då behöver du inte känna onödig oro och uppgivenhet över kosten. Ett flertal studier pekar dessutom på att människor som oroar sig på detta sätt påverkar kroppen på ett negatvit sätt som gör att den producerar stresshormoner. Då kan du till och med gå upp i vikt bara på grund av att din kropp är försatt i ett stressat läge. Onödigt va? Men kunskap är makt som bekant och jag vill att fler slappnar av och låter sig njuta av livet.

Låt oss därför titta lite närmare på det här med näringslära. Förenklat skulle man ju kunna säga att det handlar om kalori in, kalori ut. Alltså att du bör göra dig av med det du stoppar i dig. Men riktigt så enkelt är det inte. Vad många glömmer är att du måste se till kalorimängden sedd över en längre period. Exempelvis en vecka. Om du har ätit en sund och strukturerad kost 6 dagar av 7, så betyder det inte att din vikt förändras för att du äter gott på den sjunde dagen. Det eventuella överskott som du får i dig kommer att jämnas ut sett över en längre tid.

Har du en kaloribudget på låt oss säga 2000 kcal om dagen ger det dig en veckobudget på 14.000 kcal. Om du överäter på midsommar med säg 2000 kcal extra så ska du plussa på dessa 2000 kcal på samtliga 7 dagar vilket ger ett överskott om 285 kcal om dagen. Dessa förbänner du genom att lägga in 60 min promenad varje dag följande vecka.

Det är ju INGENTING!

midsommar

Potatis 78 kcal

Ägg 155 kcal

Lax 208 kcal

Matjessill ca 314 kcal

Brännvinssill ca 240 kcal

Senapssill ca 270 kcal

Skärgårdssill ca 270 kcal

Gräddfil ca 140 kcal

Vispgrädde ca 375 kcal

Köttbullar, stekta ca 177 kcal

Prinskorv ca 270 kcal

Janssons frestelse ca 450 kcal

Starksprit ca 222 kcal

Calories_meme

Sedan har jag även noterat en tendens hos klienter som förstorar upp det farliga i alla goda livsmedel. Men det är faktiskt inte magi, jag lovar att du inte går upp flera kilo i vikt bara för att du stoppar i dig en potatis. Själva rädslan som många människor uppvisar för kolhydrater är ett annat kapitel som också ska uppmärksammas och stoppas, men diskussion är för lång så den spar jag till en annan artikel. Men vad innehåller då maten som vi är så otroligt rädda för?

Potatis har både lägre kolhydratsinnehåll och kcal än t.ex pasta per 100 gram

Jordgubbar innehåller massor av nyttiga antioxidanter

Sill är sprängfyllt av omega-3 och vitamin D

Ägg är fullvärdigt protein och har bland det högsta BV-värde bland alla livsmedel

Lax innehåller flera nyttiga fetter varav kanske omega 3 är den kändaste. Det är även riktigt på protein.

midsommar_alkohol

Den största boven i dramat är faktiskt alkoholen. Den innehåller en rejäl mängd kalorier. En nubbe till maten har dock ingen betydelse, men i rikliga mängder så blir det en hel del onödiga kalorier men återigen om man bara dricker ibland så spelar de ingen roll.

När jag coachar mina klienter så finns det aldrig några livsmedel som är tabu. Man ska aldrig behöva känna att man måste välja bort något som man uppskattar i livet. Däremot så är det viktig att lära sig att äta med måtta och förstå vad kroppen behöver och hur den fungerar. Detta innebär att om du vill kunna äta gott på midsommar utan att behöva tänka/räkna/oroa dig, så är det helt enkelt viktigt att du förstår.

Är du riktigt orolig så är det egentligen inte värre än att du lägger in ett extra pass i veckan, eller går någon längre promenad. Vad som är viktigt i sammanhanget och min poäng med hela den här artikeln är att människor inte ska oroa sig för mycket. Det är inte sunt! Då kanske det är läge att tänka om?

En god kosthållning ska aldrig resultera i att Om man förknippar kost med ångest, så har man fått hela den hälsosamma livsstilen om bakfoten. Syftet med en sund livsstil är ju faktiskt att man ska må bra med sig själv, sitt liv och sina val. Min önskan till folket är att fler ska våga leva och må bra!

Vi lever bara en gång!

Martin “Axon Löwgren

Personlig tränare – Naprapat – Kostrådgivare

www.idrottsskadecenter.com