Hur skiljer sig växtprotein från animaliskt protein?

2017-01-03 | Kostartiklar

5-healthy-plant-based-protein

Hur växtprotein skiljer sig från animaliskt protein

Växtbaserad mat har vuxit väldigt mycket och fort den senaste tiden och i samband med det har växtbaserat protein vunnit massor av popularitet. Mer aktiva människor väljer allt oftare växtbaserade dieter och belönas för deras avsiktliga skift i dieten. Växtprotein har börjat ta plats på hyllorna bland de andra proteinpulvren och mer är gissningsvis att vänta.

Men vad vet vi egentligen om växtprotein? Många fler börjar använda det och mer eller mindre överallt kan vi se eller höra att växtbaserad mat är den rätta vägen att gå. Syftet med denna artikel är att kolla lite på vad de stora skillnaderna mellan växtproteiner och animaliska proteiner egentligen är. Med en lista av fördelar är det en no-brainer att växter fungerar som en stor del till optimal hälsa, men naturligtvis har animaliskt protein mycket att erbjuda också.

Så låt oss kolla lite på hur de två påverkar din hälsa, välbefinnande och vad som är bäst för dina specifika behov.

Vad är växtprotein?  

10-powerful-sources-of-plant-based-protein

Det första vi behöver göra är att skaffa oss en förståelse för vad ett protein är innan vi kan definiera detaljerna i växtprotein. Proteiner är stora molekyler som består av långa kedjor av aminosyror. Bortsett från det klassiska att proteiner är byggstenar, är de också ansvariga för en rad andra funktioner, t.ex. replikerande DNA, förflytta molekyler, och katalysera metaboliska reaktioner. Det skiljer sig åt beroende på deras sekvens av aminosyror.  

Proteiner är livsnödvändiga i vår kost, och eftersom vi inte kan syntetisera alla aminosyror som är nödvändiga för överlevnad (22 stycken), är nio av dessa essentiella och det menas att kroppen inte kan producera dessa själva och därför måste vi få i oss dessa genom vår kost. Animaliskt protein såsom kött, fågel, fisk, mjölk, och ägg innehåller alla aminosyror som behövs och kallas kompletta proteiner. En ofullständig proteinkälla är en som inte innehåller de nio essentiella aminosyrorna. Till exempel, vissa viktiga växtproteiner är ofta låg i metionin, tryptofan, lysin, och isoleucin. Om några av dessa fattas så får vi helt enkelt kombinera olika proteinkällor där de ofullständiga proteinkällorna tillsammans ger tillräckliga och kompletta mängder av alla essentiella aminosyror. Till exempel, både ris och bönor är låga i specifika aminosyror, men när de kombineras anses de vara en komplett proteinkälla.

Växtproteiner är ofullständiga proteiner själva, men innan du bestämmer dig om typer att välja mellan, låt oss titta på växtprotein lite närmare. Mandel, ris, soja, ärter och andra vegetabiliska källor som innehåller alla kvalitativa aminosyror. Som nämnts tidigare, en del är saknar vissa aminosyror men när de kombineras med en mängd olika hälsosamma livsmedel, andra proteinkällor, kan de bli värdefulla tillägg till en kosthållning.

Vad är skillnaden?  

När majoriteten av befolkningen är animaliska proteinkällor och använder det som bas i varje måltid kan det är en övertyga allmänheten om att vegetabiliskt protein är en möjlig lösning för dagligt bruk. Den fråga som ställdes till vegetarianer är ofta ”Var får du ditt protein?” De som förespråkar animaliskt protein kommer ofta trycka på fördelarna med animaliska källor, framförallt de som vi pratade om här ovan, att animaliska proteinkällor är fullvärdiga jämfört med växtbaserade proteinkällor.

Men vad är de verkliga skillnaderna mellan dessa två källor?  

Animaliska proteiner innehåller en mer fullständig aminosyraprofil, men så kan även en balanserad strategi för växtbaserade protein. Genom att helt enkelt äta en mängd olika livsmedelskällor så som ris, bönor, grönsaker, quinoa med mera det finns en god chans att få tillräckligt med aminosyror från vegetabiliska källor.

Fördelarna med växtproteiner  

En kost rik på växtbaserade protein kommer också med många hälsofördelar enligt ny forskning. Dessa kan bestå av lägre kroppsvikt, lägre blodtryck och lägre kolesterolnivåer jämfört med de traditionella animaliskt protein och kolhydratrik kost. Växtprotein kan också minska risken för hjärtsjukdomar och kan stabilisera blodsockernivån.  

När det gäller lägre kroppsvikt, tenderar vegetabiliska proteiner att få dig att känna mättare under en längre period och kan bidra till att stabilisera energinivåer. Detta förhindrar hunger och därför så förlorar kan de bli lättare att minska kroppsfettet. Växtproteinkällor innehåller också många viktiga näringsämnen som antiinflammatoriska sammansättningar, viktiga vitaminer, mineraler, fibrer och antioxidanter.

Det är inte ett krav att du får alla essentiella aminosyror vid ett sammanträde. Genom att använda regeln om kostnadsfria proteiner, kan du dra nytta av att äta från en rad olika källor hela dagen och uppnå fullständiga aminosyraprofiler.

Vilket ska du välja?  

Om du har varit den traditionella animaliskt protein ätaren under större delen (som jag t.ex) av ditt liv kan jag förstå att det skulle vara lustigt att börja introducera växtbaserat protein i din kost. Med tanken är inte att du ska äta ris och bönor resten av livet eller bara morötter. Du kan helt enkelt ersätta en måltid eller två av animaliskt protein med en växtbaserad källa varje dag, eller om du känner för det, ta en hel dag eller två i varje vecka som är växtbaserat.

Det finns många alternativ att välja mellan, inklusive frön, nötter, linser, grönsaker, liksom quinoa, bönor och ärtor. Linser och andra baljväxter, till exempel, gör väl avrundad snacks som innehåller mycket protein, järn och fiber. Bönor och ärtor är både mångsidiga grönsaker som är fulla av protein, mineraler och vitaminer (som folat och zink som kan underlätta celltillväxt, särskilt efter hårda pass).

Full av fibrer och protein, är vegetabiliskt protein ett klokt val utan extra negativa hälsobagage lite kött kan ta tillsammans med den. Och det finns en sista sak att tänka på när du byter till mer växtkällor i din kost, du kan njuta av positiva förändringar i uppblåsthet, energi, sömn, och humör. Du kanske upptäcker att växtbaserade protein var svaret på flera av dina hälsofrågor och problem än du en gång trodde.

Avslutande tankar

Denna artikel styr väldigt mycket åt det växtbaserade hållet att äta. Anledningen till detta är att det har blivit mycket vanligare i dagens samhälle men samtidigt finns det väldigt liten kunskap eller oro att genom att äta en växtbaserad kost så får du inte i dig alla de näringsämnen kroppen behöver och då framförallt protein. Då en växtbaserad kosthållning kanske inte är optimal för personer som ska ställa sig på tävlingsscenen de närmsta veckorna så betyder inte det är det inte är ett bra sätt att äta.

Du kan utan större problem leva på en växtbaserad diet så länge du äter en varierad kost men jag tycker animaliskt protein är för gott så jag är inte beredd att helt utesluta det utan försöker variera mellan vegetabiliskt och animaliskt i mitt kost.

Jag har även bytt ut mitt vassleprotein och kör numera ett ärt & havreproteinpulverfrån Better You.

Tycker det smakar riktigt bra och ger mig större mättnadskänsla samt mindre gaser än mjölkbaserat protein.

 

axon_medium

Idol 2016

2016-12-11 | Klienter/referenser

15400423_10158231042615144_4923533897083889868_n

Efter att ha sett Idolfinalen i fredags har jag kunnat göra en liknelse till mitt yrke och förstår varför juryn tycker att detta är så fantastiskt roligt  Upplägget i Idol liknar det jag sysslar med i den bemärkelse att jag vid varje ny omgång av ett nytt projekt får chans att träffa ett hundratal människor som har ett mål 💪🏻Därefter har jag den stora förmånen att hjälpa dem att utvecklas och successivt förbättras för att nå sina drömmar. Jag får möjlighet att vecka efter vecka se dem göra framsteg som slutligen resulterar i en fullfjädrad produkt. Det är en enormt tillfredsställande och jag känner mig lyckligt lottad över att kunna vara en del detta

axon-pt

Vilken mat ska du undvika?

2016-12-07 | Kostartiklar

ditch-cake-woman

Generellt så vill nog de flesta av oss egentligen bara veta vad vi ska äta för att vara snygga, starka och hälsosamma 🙂 Tyvärr finns det så mycket information ute på internet idag att det är svårt att veta vad vi ska tro på. Till och med de mest erfarna och respekterade experterna inom kost och hälsa kan inte komma överens om detta. Jag har min syn på hur man ska äta medan en annan PT kan ha en helt annat och de styrs av ens personliga erfarenheter.

Jag försöker alltid backa upp mina argument och mina påstående inom näringslära med såväl forskning eller personlig erfarenhet av de personer jag coachat och de resultat jag fått med dessa (såväl kroppsliga resultat som psykiska)

ska%cc%88rmklipp-2016-12-07-17-50-49

Den här artikeln kommer hjälpa dig att lista ut vad just Du ska äta för att må så bra som möjligt och nå dina mål. Det är nämligen Du som vet bäst vad just Du ska äta. Om du lägger ned lite tid och analyserar dina rutiner och erfarenheter vet du bättre än någon annan vad som funkat för dig genom åren för att hålla hungern i schack samtidigt som du gett din kropp den energin den behövt och velat ha.

Jag kommer lista några saker som du kan tänka på för att få reda på vad just Du ska äta.

Mat du inte gillar

Många har fått intrycket att vi behöver äta tonfisk, kyckling, torsk och grönsaker för att få den kropp vi vill ha. Faktum är att idag finns det massvis med god och hälsosam mat vi kan välja mellan och ändå få fantastiska resultat. Det behöver (ska inte) inte vara tråkigt att äta och det ska inte heller vara tråkigt att gå ner i vikt. Majoriteten av mina klienter brukar rapportera att de kan välja mellan i snitt 15-20 proteinkällor och lika många kolhydrat/-fettkällor till varje måltid.

Att äta tråkig dietmat kommer inte fungera i det långa loppet och det insåg jag tidigt i mitt yrke. Chansen är istället stor att vi kommer komma tillbaka till vår ursprungsvikt så fort vi släpper dieten. Den goda nyheten är dock att så länge vi inte lever på snabbmat så finns det en lång lista med mat vi kan äta och samtidigt tappa fett.

Det är viktigt att vara öppen och test nya saker i början men när du väl har hittat vad som funkar för dig finns det ingen anledning till att variera för mycket, så länge du får i dig alla vitaminer och mineraler kroppen behöver (samma med träning egentligen). Bara för att vi inte gillade grönsaker, gröt eller fisk som unga betyder inte att vi tycker likadant när vi är vuxna. Testa nya kryddor, örter eller andra smaksättare. Det kommer finnas något som du kommer älska och det du inte kunde äta förut blir kanske din nya favorit.

Jag personligen har ätit samma lunch nu i snart 7 år och de funkar alldeles utmärkt

Mat du inte kan sluta äta

Har du någonsin ätit så mycket av något att du mår illa efteråt, kanske illamående men även psykiskt dålig så att ångest smyger sig på? Detta är varken bra för din kropp, din ämnesomsättning eller för dig. Det är vid dessa tillfällen det klassiska rådet lagom är bäst kommer till fram, men inte om lagom funkar för dig är inte det här något problem från början. Lagom funkar inte för alla men ibland önskar jag att det vore så lätt.

Du behöver lyssna på vad din kropp och hjärna säger till dig. Om du är mätt eller äter för att tröstäta kommer inte lagom att fungera. Det flesta av oss har en sak som är lite extra svår att hålla sig ifrån oavsett om det är glass, jordnötssmör, choklad eller nötter.

Det är okej att ta bort dessa ifrån vår diet. Att ha dessa saker hemma gör det lättare att gå i fällan och bara ta en chokladbit eller bara ta en näve nötter. Jag menar inte att du aldrig ska unna dig något men det är skillnad på att unna sig lite gott på lördagskvällen och att trycka i sig en hel bruk med jordnötssmör eller en 2 liters glassbytta varje kväll. Jag brukar rekommendera mina klienter att iallafall göra avkall från sin diet 1-2 gr i veckan och äta vad de känner för. Dock brukar de flesta inte känna något behov av detta då all god mat de gillar redan finns med i deras kostschema.

Mat din kropp inte kan ta hand om

Om din kropp reagerar negativt till viss mat eller om du är allergisk mot något, ät det inte. Även om det är en mindre allergi reaktion som du inte märker av mer än att du blir seg och känner dig off.

Äter du mat som du är intolerant emot aktiveras ditt immunsystem och då ökar kortisolnivåerna i kroppen. Du kommer känna dig trött, ditt sug på skräpmat ökar och motivationen till träningen kommer att minska. Din energi kommer drabbas av detta lika så dina träningspass och livet i generellt. Så se till att veta om vilka saker som får dig att må dåligt och undvika dessa. Nyckeln är att bestämma dig för vad du inte kan äta utan att missa några av de viktiga näringsämnena kroppen behöver.

Mat du är beroende av och inte kan sluta tänka på

Det här är liknande det vi pratade om tidigare men ändå inte riktigt samma. Att vara beroende av mat kan ses som vanligt men det är egentligen något som är allvarligt då det involverar förändringar i hjärnan, samma ändringar som sker vid alkohol- och drogberoende.

Det vi ofta är beroende av är skräpmat fyllda med socker och dåliga fetter. Vi mår bra och känner njutning när vi äter sådan mat. Vi lär oss att associera skräpmat med att koppla av eller koppla bort något vi inte vill tänka på för tillfället, men istället för att det händer höjs vårt blodsocker och likaså vårt insulin. Vi känner oss hungriga och vill ha mer skräpmat. Det är lätt att ångesten kommer fram igen och gör hela saken bara mycket värre. Att äta lagom i det här fallet kommer inte att hjälpa, det här är ett beroende.

Istället behöver vi hitta mat som vi tycker om att äta men som är nyttigt. Något som gör oss mätta och inte hungriga. Med sunt förnuft vet vi vad vi ska undvika och vad vi ska basera vår mat omkring.

Om du rannsakar dig själv har du nog svaren på vilken mat just Du behöver och vilken du ska undvika. Det är däremot lätt att förneka detta och försöka intala sig själv att viss mat inte alls är dålig men att ljuga för sig själv är ingen bra strategi.

axon-pt

Halvera din fettprocent

2016-12-06 | Klienter/referenser

per-eklund

Fantastiska Per Eklund lyckades med ekvatationen att halvera sin fettprocent och samtidigt sätta flera personbästan i bland annat marklyft och knäböj under sin satsning tillsammans med mig

#världsklass

Fitnessakademin_High Quality

En riktig hjälte

2016-12-04 | Allmänt

ska%cc%88rmklipp-2016-12-04-09-27-06

4 år sedan idag  Världens häftigaste 95 åring fortsätter imponera på mig. Att säga att det är för sent att börja styrketräna eller att man inte har tid är något varken jag eller Erik aldrig riktigt förstått.

Idag körde vi knäböj, marklyft och massa annat roligt. Efter detta ville Erik posera lite med hantlarna (som han lyckades hålla statiskt rakt ut från kroppen i 65 sekunder) – världsklass!

Man ska inte träna för att man måste utan för att man tycker att det är det roligaste som finns

De träningspass jag har med Erik varje vecka skänker mig så mycket glädje, tacksamhet och inspiration att hälften vore nog.

Ålder är verkligen bara en siffra